Sider

onsdag 6. juni 2012

En tidsparende og morsom måte å "lese en bok på"

Heisann!



Vi har nettopp hatt et tema som har vært film. Her har vi produsert film, analysert film og lært generelt om film!

Jeg har skrevet en analyse om Charlie og Sjokoladefabrikken, som var en veldig spennende oppgave! Her lærte jeg mye om virkemidler i film og hva man bør gjøre for å lage en film så god som mulig. Dette ble godt brukt da jeg produserte en film sammen med EllisivLinn og Krystiana. Dette var vår egen tolkning av Psycho, som jeg faktisk synes ble ganske bra til slutt!
Jeg synes selv jeg har arbeidet godt med begge disse oppgavene, og at jeg har fått veldig mye ut av dette etterpå :) Filmen vår ble godt sammensatt, i forhold til hvor lite tid vi rakk å bruke på den pga eksamen, og vi er alle fornøyde med hvordan vi f.eks klarte å lage ledetråder igjennom filmen blant annet ved musikk. Det er mye lettere å arbeide sammen, når alle deltar slik som vi har gjort!  Man lærte fort at å redigere i to timer ikke var nok, og at om det skulle ende opp med et godt resultat må man bruke tid på det man gjør!


Fra Charlie og sjokoladefabrikken - http://bergenbibliotek.no/om-biblioteket/filialer/aasane/barnekino-ved-aasane-filial-charlie-og-sjokoladefabrikken/image/image_view_fullscreen
Fra Psycho - http://cinefilles.blogspot.no/2012/01/stay-classy-psycho.html




I filmanalysen jeg skrev, var det i starten ganske vanskelig å finne ut hvilke elementer og hvilke deler av filmen man skal velge. For ikke å skrive en hel bok, så må man faktisk kunne plukke ut eksempler fra filmen som gjør at man får forklar akkurat det man vil. Dette var nok den vanskeligste utfordringen med en filmanalyse. I forhold til bildeanalysen, som vi også har hatt, var det definitivt mye mer å velge ut ifra, og derfor også litt vanskeligere. Likevel har man da enda fler eksempler å forklare med!


Det er morsomt å se hvor mye bedre noe går bare ved litt hjelp. I denne oppgaven fikk vi en storyboard i feil rekkefølge, som vi selv skulle lage til vår egen. Dette gjorde at vi helt fra starten av, hadde vår egen storyboard som vi lett kunne følge da vi filmet. Ikke bare var scenene vi skulle filme der, men også hvilket bildeutsnitt vi skulle bruke. Dette gjorde at filmen ble bedre generelt, og vi sparte mye tid.


Det man ofte lærer, og som vi pånytt lærte denne gangen, var at redigering tar tid. Heldigvis fordelte vi dette utover og det ble noe mindre tid på hver av oss, men likevel satt vi i ganske mange timer alle sammen for å bli ferdige med det endelige prosjektet. Det som tok lengst tid denne gangen var å finne passende lyder, og å la musikken bygge opp stemningen.


Alt i alt er det veldig mye forskjellig man kan gjøre med film, og jeg er helt sikker på at man aldri kan bli 100% utlært. Det er alltid noen nye vrier man kan gjøre, en annen type farge man kan bruke, noe annet som skaper den stemningen du vil ha frem osv. Det vil alltid være mange forskjellige syn, og mange forskjellige måter man kan gjøre for å få frem det samme poenget. Film er en hel liten verden, som skaper veldig mange muligheter.


 En veldig viktig ting jeg har lært i løpet av denne perioden er at hver eneste lille ting har som regel en grunn, når det kommer til film. Det vi tenker på som en selvfølge, har ofte en lang produksjon bak seg i filmen og en scene på noen minutter kan ta kjempelang tid å lage.


Ikke bare er det underholdning å se en film, men det er også veldig morsomt å jobbe med! (Etter det jeg har erfart).Jeg føler også selv det både er en tidsparende, og  morsom måte å "lese en bok på". Ikke minst kan en film være veldig lærerik, og også en måte å virkelig få et innblikk i f.eks hvordan ting har vært i fortiden. For vi som er født og oppvokst på 90 tallet, vi blir ikke forskrekket nok av bøker lenger, og filmen er det som skal lære oss videre hvordan det var under 2 verdenskrig, og hva som skjedde i Eidsvold 1814. Tror jeg da selvfølgelig.


Julie Nordhus



2 kommentarer:

  1. Solid Julie, her reflekterer du meget godt. Interessante betraktninger som er nyttig for meg videre.

    SvarSlett
  2. Wow thats extremely wonderful I actually have detected a brand new app how to install spotify premium apk on android this app is nice and that i have started gazing it.Thanks for the assistance and suggesting the matter i'll travel with it.Keep publication and writing new article.

    SvarSlett